Saturday, February 27, 2016

Aku Hanya Terfikir, Mengapa?

Bismillahirrahmanirrahim.
In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

________________________________________________________________

Aku hanya terfikir
Mengapa mereka boleh menyebarkan mesej tentang satu majlis hiburan dan lagha,
Tetapi kalau mesej tentang kebaikan, keagamaan,
Scroll laju-laju.

Aku hanya terfikir
Mengapa mereka boleh sebarkan mesej seperti itu dengan sangat bersungguh-sungguh
Kalau boleh semua whatsapp group yang mereka ada,
Mereka nak copy paste mesej itu.
Tetapi mesej yang mengajak kepada kebaikan,
Allah.. 
Nak pandang pun takmahu.

Aku hanya terfikir
Mengapa mereka sangat bersemangat untuk hadir ke event lagha sebegitu
Tetapi event kebaikan dan keagamaan
Mereka yang hadir itu terhitung dengan jari.

Aku hanya terfikir
Mengapa event hiburan dan lagha sangat mendapat sambutan
Sehingga rumah mereka kosong, gelap, sunyi
Dan mereka hadirkan diri untuk meriahkan majlis itu
Tetapi event kebaikan, keagamaan,
Beri macam-macam alasan untuk mengelak.

Aku hanya terfikir
Mengapa dalam event tersebut, mereka berhias dengan sangat cantik, kemas.
Tetapi jika ke majlis ilmu, 
Selekeh macam nak pergi pasar basah.
Sedangkan nak bertemu Allah itu adalah lebih baik untuk berhias dengan syariat.

Aku hanya terfikir
Mengapa pihak atasan terlalu kerap anjurkan event sebegini
Dan kurang kepada majlis ilmu

Dan aku tidak menafikan
Mungkin
Perkara lagha itu sememangnya seronok
Dan perkara baik itu sememangnya bosan.
Hanya mereka yang tetap hatinya dapat kekalkan dirinya kepada kebaikan.


Allahu...
Sukarnya menjadi orang beragama.

Teguhkanlah hati kami Ya Rabb.
Sejatuh kami pun, teguhkanlah kami Ya Allah...




No comments:

Post a Comment